Jak zdravě zhubnout?Něco o obezitě..

12. září 2007 v 16:20 | Pettha |  O dietách a hubnutí
to následek energetické nerovnováhy, tedy poměru mezi příjmem a výdajem energie. Na světě dnes údajně trpí nadváhou více než 1 miliarda lidí, klinickou obezitou pak více než 300 mil.obyvatel. Jen u nás na ni údajně ročně umírá deset tisíc lidí. Baroko nebo Twiggi? Zdá se vám, že i vy se začínáte svými tvary blížit těm »barokním«? Jste si možná vědomi své nadváhy, ale řeknete si - kdo s ní dneska nemá problémy? Vždyť na jedné straně se na nás valí kult až nezdravě vychrtlých těl modelek, manekýnek, hereček apod. Není lepší mít nějaké to kilo navíc? Od nadváhy je však krůček k obezitě. Jak tedy poznat, kdy už jste překročili onu pomyslnou hranici? Těžké kosti nemáte! »On není tlustý, on má jenom tak těžké kosti!« Také už jste někdy podobnou větičku slyšeli? Určitě ano. Jistě, je možná příjemnější slyšet, že za onu zlomyslnou ručičku na váze nemůžete v podstatě vy, ale nějaké hloupé a zbytečně těžké kosti, které jste zřejmě »podědili«. Je zajímavé, jak jsou podobné mýty rozšířené. A kolik lidí jim rádo uvěří. Naše kostra však váží zhruba 12-13 kg a na celkovou hmotnost nemá prakticky žádný vliv. Jak jste na tom? Chcete tedy zjistit, jak jste ve skutečnosti na tom? Není nic jednoduššího, než si to zkusit vypočítat. Na zjištění případné nadváhy či obezity (ale třeba i podváhy) slouží jednoduchý vzorec pro výpočet BMI (body mass index): Kalkulačka BMI Podle toho, jaké vám vyšlo číslo, se můžete zařadit do tabulky: menší než 20 - podváha 20-24 - v normě 25-29 - nadváha 30-34 - obezita nad 35-39 - velká obezita nad 40 - klinická (velice vysoká) obezita Nutno však dodat, že tato tabulka je dobře použitelná pro běžného člověka. Ale třeba takový sportovec, který pravidelně navštěvuje posilovnu, by v ní mohl dopadnout nevalně. Lidé zvyšující pravidelnou zátěží svoji svalovou hmotu mohou mít tento index větší. V jejich případě však o nadváhu nejde, protože o nadváze rozhoduje také obsah tuku uloženého v těle (proto se také někdy jako alternativa hodnotí případná obezita a nadváha podle obvodu pasu i jinak). U obézních mužů přesahuje tuk 25 %, u obézních žen pak 30 % (u starších pak 35 %) tělesné váhy. Jezte pro zdraví! Co dodat na závěr? Nic se nemá přehánět! Nadměrná váha může škodit zdraví stejně jako veliká podváha. Pakliže chce člověk držet dietu, měl by to spíš než kvůli vysněné štíhlé postavě dělat kvůli svému zdraví. Měl by se naučit poslouchat své tělo a neubíjet ho ani na jednu stranu. Zkrátka a jednoduše nežít proto, aby jedl, ale jíst proto, aby žil!
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Anketa

Chtěla bys zhubnout?

Ano
Ne

Komentáře

1 petr petr | E-mail | Web | 25. října 2007 v 23:51 | Reagovat

Docela pravdivej článek

2 Áňa Áňa | Web | 4. ledna 2008 v 14:06 | Reagovat

Ten článek je dobrej

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama